1η Εισήγηση κου Καραλή, Καθηγητή, Συντονιστή του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης του Πανεπιστημίου Πατρών: Διδασκαλία και Μάθηση στο Πανεπιστήμιο: διεθνής εμπειρία και ελληνική προοπτική.
Είναι αυτό που λέγαμε η μετάβαση από το αντικείμενο στο υποκείμενο, δεν έχει τόσο σημασία ίσως το τι διδάσκεις, αλλά πως το διδάσκεις και σε ποιους το διδάσκεις.
Άρα, λοιπόν, πρέπει να κάνουμε κάτι παραπάνω από το να είμαστε talking heads, ομιλούσες κεφαλές μέσα στην αίθουσα.
Η ίδια η μαζικοποίηση της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, δημιουργεί ορισμένες συνθήκες και θα έλεγα και προβλήματα στην δουλειά μας, η αναλογία διδασκόντων - φοιτητών.
Επίσης, πλέον δεν έχουμε τον Αϊνστάιν ως φοιτητή, δηλαδή δεν έχουμε το 10 ή 15% των για διάφορους λόγους υψηλότερων επιδόσεων μαθητών που μπαίνουν στην Τριτοβάθμια, έχουμε όλους τους μαθητές, έχουμε το μέσο μαθητή, ο οποίος έρχεται γίνεται φοιτητής.
Πορεία των φοιτητών προς την ενηλικίωση
Ανάπτυξη των οριζόντιων δεξιοτήτων, των soft skills
Εκπαίδευση Ενηλίκων
Signature Pedagogies
Για να κλείσω αυτό το κομμάτι το θεωρητικό, θα αναφερθώ και στην έννοια των Signature Pedagogies, δεν το έχω μεταφράσει επίτηδες, τώρα αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί ως χαρακτηριστικές παιδαγωγικές. Δηλαδή τι χαρακτηριστικές; Είναι οι τρόποι με τους οποίους τα διάφορα disciplines, οι διάφορες επιστημονικές πειθαρχίες, τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα εκπαιδεύουν τους φοιτητές τους. Είναι παραδεδεγμένη σοφία, ας το πούμε, που μας έρχεται από το παρελθόν στην εκπαίδευση των νέων μελών της επιστημονικής κοινότητας.
O κύριος που βλέπετε ο Shulman είναι εκπαιδευτικός ψυχολόγος, είναι Αμερικανός, είναι ομότιμος καθηγητής στο Stanford, έχει δουλέψει πάρα πολύ πάνω στην ιατρική εκπαίδευση, αλλά και στην εκπαίδευση στο Science, φυσικές επιστήμες και στα μαθηματικά, έχει πολύ μεγάλη συμβολή. Μας λέει, λοιπόν, ο Shulman ότι οι τρόποι που εκπαιδεύουν τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα πρέπει να γίνουν σεβαστοί, μπορούν να μας δώσουν πολλά στοιχεία, για το πώς μπορούμε να αναβαθμίσουμε την διδασκαλία μας και κυρίως η ώσμωση μεταξύ αυτών των τρόπων μπορεί να εμπλουτίσει όλα τα γνωστικά αντικείμενα…
Μας λέει, λοιπόν, ο Shulman ότι κάθε Signature Pedagogy, κάθε παιδαγωγική μιας επιστημονικής πειθαρχίας έχει τρεις δομές, μία η οποία είναι επιφανειακή, δεν είναι λιγότερο σημαντική, απλώς τη λέει επιφανειακή, γιατί μπορώ να την καταλάβω εύκολα, είναι αυτό που είπα προηγουμένως, ο γιατρός με την κλινική άσκηση, ο αρχιτέκτονας κ.ο.κ., αυτό που βλέπω δηλαδή, το πως εκπαιδεύει είναι η βαθιά δομή, deep leader, deep structure, η οποία είναι το γιατί εγώ που είμαι επιστήμονας και καθηγητής π.χ. στα παιδαγωγικά εκπαιδεύω έτσι, και ένας άλλος που είναι στη φιλοσοφία εκπαιδεύει διαφορετικά, ποιες παραδοχές έχουμε μέσα μας για τη διδασκαλία, και η τρίτη δομή είναι η άρρητη δομή που κυρίως είναι η επίδραση που υφίσταται η διδασκαλία ενός γνωστικού αντικειμένου από το ίδιο το επάγγελμα ή να το πούμε διαφορετικά όχι από το επάγγελμα από την πρακτική άσκηση του αντικειμένου σπουδών.
2η Εισήγηση κας Μαρίας Παυλή Κορρέ, Καθηγήτρια ΑΠΘ, Συντονίστριας και μέλους ΣΕΠ του ΕΑΠ: Καλές εκπαιδευτικές πρακτικές για την ενεργητική συμμετοχή των φοιτητών/τριών στα διά ζώσης και στα εξ αποστάσεως μαθήματα.
Εργασία σε δυάδες
Ομάδες εργασίας 4-6 φοιτητών
Ενσωμάτωση της κινητής τεχνολογίας στον σχεδιασμό μαθημάτων