Ο Τάσος Σηφαλάκης είναι Μαθηματικός, Διδάκτωρ στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά. Είναι μέλος Ε.ΔΙ.Π. της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (ΜΠΔ) του Πολυτεχνείου Κρήτης στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (EEMHY).
Ο Τάσος συμμετείχε στο διήμερο επιμορφωτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΜΑ του ΠΚ με γενικότερο τίτλο «Η χρήση των ΤΠΕ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Η περίπτωση του λογισμικού H5P» στις 19 και 20 Ιουνίου 2023.
Στην έναρξη του Χειμερινού εξαμήνου 2023-2024 μας έστειλε να δούμε το διαδραστικό περιεχόμενο που ενσωμάτωσε στις διαφάνειες των πρωτοετών της Σχολής ΜΠΔ για το εργαστήριο της Γραμμικής Άλγεβρας.
Μιλήσαμε μαζί του και τον ρωτήσαμε αναφορικά με την αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων και την επίδρασή τους στη διδασκαλία και μάθηση. Ακολουθεί ο διάλογός μας:
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Τάσο, τι σε ώθησε να ενσωματώσεις την διάδραση στις διαφάνειες για την Matlab, αντί να δώσεις στους/στις φοιτητές/τριες απλές διαφάνειες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Καταρχάς πιστεύω ότι θα τους κινήσει το ενδιαφέρον. Θέλω τις διαφάνειες να μπορούν να τις μελετήσουν τα παιδιά μόνα τους. Να υπάρχουν κουμπάκια που μπορούν να πατήσουν για επεξήγηση, να υπάρχει βίντεο σε όποιο σημείο θέλω, π.χ. για να τους δείξω μια διαδικασία και να υπάρχει η δυνατότητα ερωτήσεων για αυτοαξιολόγηση. Αυτό στις απλές διαφάνειες είναι πολύ δύσκολο να γίνει. Με τις διαδραστικές γίνεται εύκολα. Επίσης, μοιάζει πάρα πολύ με κάτι παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά στα κινητά τους και μαζεύουν έπαθλα. Ίσως δουν και το εργαστήριο σαν ένα παιχνίδι! Ευχαριστώ την ομάδα του ΚΕΔΙΜΑ, που μας εισήγαγε στον κόσμο των διαδραστικών διαφανειών!
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Τάσο, τι είδους διάδραση ενσωματώνει το υλικό που ετοίμασες για τους/τις φοιτητές/τριες (π.χ. διευκρινίσεις, ασκήσεις…) και γιατί πιστεύεις ότι έτσι ενισχύεται η μάθηση;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κυρίως υπάρχουν, επεξηγηματικά βίντεο (χωρίς ήχο προς το παρόν) και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης και σωστό/λάθος. Με το βίντεο φαίνονται διαδικασίες που δεν μπορούν να περιγραφούν με κείμενο ή χρειάζονται ολόκληρες παραγράφους (που κανένα παιδί δεν θα κάτσει να διαβάσει …), ενώ οι ερωτήσεις είναι πολύ καλός τρόπος αυτοαξιολόγησης για τα παιδιά.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Τάσο, ποια τεχνολογία χρησιμοποίησες; Σε ποια πλατφόρμα του Πολυτεχνείου Κρήτης θα ανεβάσεις το διαδραστικό υλικό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Έγινε χρήση του H5P. Δεν ξέρω, ούτε χρειάστηκε να μάθω, τι ακριβώς είναι, αλλά δίνει πάρα πολλές δυνατότητες για εύκολη κατασκευή διαδραστικών “αντικειμένων”. Στο Πολυτεχνείο το H5P υποστηρίζεται και από τις δυο πλατφόρμες e-learning που υπάρχουν (eClass και Moodle). Μπορείς να δημιουργήσεις και να ανεβάσεις υλικό σε οποιαδήποτε από τις δυο, εξ ολοκλήρου μέσω του browser χωρίς τη βοήθεια εξωτερικών εργαλείων/προγραμμάτων. Βέβαια, λόγω του ότι είναι σχετικά νέα τεχνολογία υπάρχουν πράγματα που μπορούν να προστεθούν, στη διαδικασία δημιουργίας και διαχείρισης του υλικού, και να αυξηθεί η συμβατότητα με τους browsers. Αλλά η όλη διαδικασία είναι αρκετά βατή.